PSİKOMEDYA PROJESİ’NİN ARDINDAN
Projeye başladığımız Aralık ayından bu yana zaman hızla
akıverdi. Geriye dönüp baktığımda çok fazla şeyin değiştiğini gördüm. Proje ile
değiştim ve çok geliştim. Hem psikolojik sağlamlığı hem de teknolojik
yenilikleri tanıdığım bir projeydi. Öyle ki bu projeye katılmadan önce
psikolojik sağlamlık denince gözümde sadece psikologlar beliriyordu, psikolojik
sağlamlığı sadece onların bilmesi gereken bir kavram olarak düşünüyordum. Bu
kadar hayatın içinden bir kavram olduğundan haberim yoktu.
Projeye katıldıktan sonra psikolojik sağlamlığın insanların
kötü durumlarla karşılaştığında o durumdan etkilenmeden yani o duruma üzülse de
bu durumun hayatını kötü etkilemesine izin vermeden yaşamaya devam etmelerine
yardımcı olan bir özellik olduğunu öğrendim.
Aynı şekilde Web 2.0 araçları hakkında da bir bilgim yoktu. Proje
bitene kadar da web 2.0 araçlarını öğrenirken çok şaşırmıştım. Bu tür şeyleri
sadece hacker olan insanların yapabileceğini zannederdim hep. Ama sonra ne
kadar kolay ve ne kadar eğlenceli olduğunu öğrendim. Avatar oluşturup kendi
sesimle konuşturmayı, oyun hazırlamayı, logo ile afişin farkını ve bunları
hangi uygulamalarla hazırlayabileceğimi öğrendim.
Ve bu projeye katıldıktan sonra psikolojinin ne kadar
büyüleyici bir dünyası olduğunu fark ettim, bu yüzden meslek olarak psikolog
veya psikolojik danışman/rehber öğretmen olmaya karar verdim. Bu projeye dahil
olup başka başka okullardan farklı ekip arkadaşları ile çalıştığım için,
psikolojik sağlamlık ve web 2.0 araçları ile ilgili yeni şeyler öğrendiğim
için kendimi şanslı hissediyorum.
AFTER THE PSYCHOMEDIA PROJECT
Time has passed rapidly since we started the project in
December. Looking back, I saw that so many things have changed. I changed and
improved a lot with the project. It was a project in which I knew both
psychological resilience and technological innovations. So much so that, before
joining this project, when it comes to psychological resilience, only
psychologists appeared in my eyes, I thought psychological resilience as a
concept that only them should know. I did not know that there was such a concept
in life.
After participating in the project, I learned that
psychological resilience is a feature that helps people to continue living when
they encounter bad situations, without being affected by that situation, that
is, without letting it affect their lives.
Likewise, I did not know about Web 2.0 tools. Until the end
of the project, I was very surprised to learn about web 2.0 tools. I always
thought that only people who are hackers could do such things. But then I
learned how easy it is and how fun it is. I learned how to create an avatar and
make it talk with my own voice, how to prepare a game, the difference between a
logo and a poster, and with which applications I can prepare them.
And after participating in this project, I realized what a
fascinating world psychology is, so I decided to become a psychologist or
psychological counselor / guidance teacher as a profession. I feel fortunate to
be involved in this project and work with different teammates from other
schools, learning new things about psychological resilience and web 2.0 tools.
This article was written by Meryem Sena K. from Konya Hüyük Makbule-Durmuş Akkuş Anatolian Imam Hatip High School Team, who is known for her devoted work for the PsychoMedya e-Twinning Project. In addition, the design of the visual used in the article belongs to her.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder